تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

ورزش راگبی

راگبی
راگبی یا راگبی فوتبال در مفهوم عام خود همه ورزش‌هایی را در برمی‌گیرد که از نوعی فوتبال که در مدرسه راگبی در انگلستان بازی می‌شد، ریشه گرفته‌اند. یعنی: راگبی ۱۵ نفره، راگبی ۱۳ نفره، فوتبال امریکایی، فوتبال استرالیایی، و فوتبال کانادایی. البته امروزه راگبی فقط به همان دو ورزش اول گفته می‌شود.
 

 

تاریخچه

در داستان‌های مربوط به پیدایش ورزش راگبی آمده است؛ در سال ۱۸۲۳ ویلیام وب الیس دانش آموز مدرسه راگبی انگلستان در هنگام یک مسابقه فوتبال، توپ را با دست برداشته و شروع به دویدن با آن کرد! پس از آن با تغییر قوانین فوتبال ورزش جدیدی در مدرسه راگبی ایجاد شد. قدیمی ترین نوشته ای که این ماجرا در آن نقل شده گزارشی از جامعه راگبی در سال ۱۸۹۷ درباره وجه تسمیه این ورزش است.

اسناد موجود در مدرسه راگبی نشان می دهد که ویلیام وب الیس دانش آموز این مدرسه بوده و مدال افتخاری نیز به نام او در این آکادمی موجود است. اما مدرکی وجود ندارد که بر صحت این داستان گواهی بگذارد. هرچند نقش اساسی مدرسه راگبی در شکل گیری و تکامل راگبی غیرقابل انکار است و اولین مقررات این ورزش در سال ۱۸۴۵ در این مدرسه تهیه شده است.
یکی دیگر از ورزشهایی که در پیدایش راگبی تأثیر داشته، ورزش هارلینگ است که در ولز و کورن وال (ناحیه ای در جنوب اسکاتلند) بازی می شد. در این مسابقه بازیکنان برای رساندن یک توپ به دروازه حریف تلاش می‌کردند. دروازه‌ها معمولا چندین کیلومتر از هم فاصله داشتند و به این ترتیب فرصتی برای مسابقات بزرگ و پرهیجان بین روستاهای هم‌جوار فراهم می‌شد. این ورزش در ولز کاناپان یا کاریاپان نامیده می‌شد.

قوانین :
برخلاف تصور بسیاری که عقیده دارند فوتبال آمریکایی ، راگبی ، NCAA Football و ... ورزشهایی خشن و بد هستند ، ورزش راگبی ، ورزشی آرام و سرعتی است !
در فوتبال آمریکایی یا انسی ای ای ، بازی بسیار خشن دنبال می شود ! حتی مصدومین این بازی ها 5 برابر راگبی است !! راگبی ورزشی است که اگر درست انجام شود مصدوم نخواهد داشت !
قوانین بازی به این صورت است که زمین بازی ، همان زمین فوتبال است (100متر عرض - 70 متر عرض)- زمین هم 10متر به 10 متر خط کشی شده است - اما با تیرک های مخصوص به خود ! دو تیرک بلند و بزرگ که پایه آنها را با ابر پوشانده اند و در فاصله 10 متری یک میله بر آنها عمود است ! چیزی شبیه H -
وقت قانونی دو نیمه 40 دقیقه ای است که بین آنها یک نیمه 10 دقیقه ای برای استراحت وجود دارد
تعداد بازیکنان در زمین 15 نفر و الزاما 7 نفر ذخیره میباشد !
نحوه زدن گل ها در بازی به شکل زیر است :
ترای یا تاچ دوان (Tray - TouchDown) : هنگامی که توپ از محوطه 10 متری گل عبور و " حتما " به زمین اثابت کند در غیر اینصورت گل به حساب نخواهد آمد - امتیاز این گل ، 5 است !
گل (شوت به دروازه) : هنگامی که توپ در جریان بازی یا ضربه آزاد " با پا " و " به زمین برخورد کند " و از بین دو تیرک رد شود ، یک گل حساب میشود . امتیاز گل = 3
کانورسیشن : بعد از هر تاچ داون یک ضربه آزاد از فصله نزدیک به عنوان جایزه به تیم زننده گل داده میشود که در صورت موفقیت 2 امتیاز کسب می کند .
پنالتی : در صورت خطای پنالتی و گل کردن آن 3 امتیاز منظور میشود
در مسابقه هر تیم سعی دارد توپ را به محوطه گل حریف برساند. برای این کار پاس دادن توپ با دست به سمت جلو " ممکن نیست ". توپ را فقط می توان به طرفین یا عقب پرتاب کرد. و پاس به جلو اسکرامب داون دارد (توضیح داده خواهد شد) پاس به جلو با پا ممکن است اما با دست نه بازی سه داور دارد . دو تا داورهای کنار و یک داور وسط
 

 

خطاها :
آفساید : هنگامی که بازیکنی با زمین اصابت میکند ، توپ در دست هرتیم که باشد به گردش در می آید . تیمی که دارنده توپ است ، بازیکنانش با خطی مفروض از محل اثابت به زمین ، فاصلهای 5-10 متری به دلخواه خواهند داشت -- بازیکنان مدافع باید در هنگام پرتاب توپ ، از آن خط مفروض جلو تر نباشند و گرنه خطای آفساید اعلام می شود .
خطای عمد - پنالتی : تکل زدن در راگبی تنها راه تصاحب توپ است ، اما این تکل زدن به معنی آن نیست که هر کاری بکنید !! تکل راگبی به یک صورت است آن هم شیرجه زدن به فاصله شکم تا لگن بازیکن صاحب توپ است ! شیرجه زدن در مواقعی که بازیکن سرعت بالایی دارد ، امکان پذیر است ولی در مسافت های نزدیک معمولا بازیکنان نزدیک شده و دستان خود را دور کمر بازیکن قفل کرده و او را به زمین می کوبند . حرکاتی نظیر زیرپا ، مشت ، سد راه با آرنج و ... خطا است و جریمه آن به انتخاب کاپیتان ، پانت ، اسکرامب و پنالتی است .
نکته : به هنگام تکل شدن ، پاس غیر مجاز است -- بازیکن قبل از اینکه تکل شود باید یا توپ را رها کند (خطا بگیرد) یا سریعا آن را پاس دهد .
آن-ساید : هنگامی است که داور خطای پنالتی اعلام کرده و بازیکن شوت زن از شوت خودداری میکند . (بهر دلیل - یا نمی تواند شوت کند یا فاصله زیاد است) هنگامی که این خطا روی میدهد ، بازیکنانی که خطا گرفته اند ، یا آنرا شوت محکم میکنند یا اوت میکنند (تا بتوانند از آن استفاده کنند)
 
زدن خطا ها :
پانت : به این شکل است که در متراژ خطا شده ، بازیکنان صف میکشند با فاصله 10 متر ، سپس تیم دارنده بازیکنی را انتخاب میکند ، وا و توپ را گرفته به پایش میزند و با دست میگیرد و شروع و بدویدن میکند .
شوت آزاد : توپ روی محفظه خاصی (برای ثابت ماندن) گذاشته میشود وشوت زده میشود .
اسکرامب داون : وقتی که کسی زمین میخورد ، هر تیمی که در محل اثابت یار بیشتری داشته باشد و در واقع نفوذ بیشتر که توپ را بگیرد ، بازی را شروع خواهد کرد . وقتی که این گرفتن زیاد طول بکشد (معمولا بیش از 15 ثانیه) داور اسکرامب داون اعلام میکند . اسکرامب داون به این صورت است که بازیکنان پر زور ، به صورت " گاوبندی" به هم چسبیده و و داور توپ را میاندازد وسط دو تیم هرکس زودتر توپ را بگیرد بازی را شروع میکند .
 
اوت : به این شکل است که هر تیم 6 نفر را برای اوت انداختن احضار میکند . 3 نفر برای گرفتن و 3 نفر برای بالا انداختن فرد گیرنده !!!
شروع بازی ، Kick Off نام دارد . در آن توپ دست تیمی که در زمین را انتخاب کرده می گذارند ، و آنها هم به سمت تیم دیگر شوت میکنند و بازی آغاز می شود .
اگر توپ به عمد به اوت شوت شود ، اسکرام داون دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد