تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

کاغذ چگونه ساخته می شود ؟

 کاغد را چجوری می سازند ؟

یک کارخانه کاغذ سازی با استفاده از بامبو در شهر Karnaphuli ( پاکستان شرقی ) در تمام ماههای سال به طور منظم کار میکنند. کارخانه دیگری در شهر Chanvagora وجود دارد که فقط خمیر تهیه می کند خمیری که از بامبو به دست می آید با عناصر دیگری مخلوط و سپس از آن کاغذ استفاده میشود. خمیر بامبو فقط با روش شیمیایی Sulfat تهیه می شود. مواد شیمیایی مورد نیاز کارخانجات در روز نزدیک 18 میلیون گالن ( در حدود 85 میلیون لیتر ) و نیروی الکتریسیته ( برق ) مصرف روزانه در حدود 9 هزار کیلووات میباشد در کارخانه مزبور روزانه سه هزار کارگر کار میکنند که 80 درصد آنان در کارشان مهارت دارند کارخانه مزبور سالانه سی هزار تن انواع کاغذ می سازد. محصول بامبوی مورد نیاز کارخانه از ماه خرداد تا آذر بهره برداری می شود. در کارخانه مزبور کاغذهای نوشتنی ـ چاپ و بسته بندی و مقدار کمی هم انواع دیگر کاغذ ساخته می شود ( کاغذ روزنامه از خمیر بامبو ساخته نمیشود ) . فرآورده های کارخانه در داخل کشور پاکستان بمصرف میرسد و صادر نمیشود. متاسفانه از بهای انواع گوناگون کاغذ بامبو اطلاعی در دست نیست. 

بیشه های طبیعی نی معمولی و بامبو در ایران :

در بو ته زارهای بین اهواز و آبادان نزدیک به 350 هزار هکتار نی معمولی و به طور طبیعی روئیده که پیداست گسترش بیشتری داشته و رفته رفته برای رفع نیازمندی های محلی بریده شده و کاهش یافته است. بین بوستان و سوسنگرد ( نواحی مرزی ایران و عراق ) نیز نزدیک به همین مساحت ( 350 هزار هکتار ) نی بوبامبو ( خیزران ) روئیده و نشان میدهد که از آن بهره برداری های نادرست شده است. از این 700 هزار هکتار نی و جگن و بامبو باسانی میتوان چهارصد هزار هکتار را زیر بهره برداری گذشت و چون از هر هکتاری میتوان نزدیک به 20 تن نی بدست آورد و موجودی نی بیشه زارهای نواحی جنوب نزدیک به 8 میلیون تن برآورد گردیده و برای یک کارخانه کاغذ سازی با ظرفیت یکصد تن در روز سالانه 100 هزار تن در روز یعنی 1 به 80 موجودی سرمایه نی نواحی جنوبی مورد نیاز خواهد بود باین ترتیب ساختن کاغذ از نی در ایران دشوار نخواهد بود. قسمتی از این نی زارها در خاک عراق پیش رفته و توده ی قابل بهره برداری تشکیل داده و گفته می شود دولت عراق در نظر دارد یک کارخانه کاغذ سازی با بهره برداری از نی در ان منطقه به کار اندازد.

کاغذ از کهنه پاره ( تکیه پارچه ) :

کنجکاوی در حرکت بازوی کارگر و چکش کوبی او هنگام نرم کردن کهنه پاره های خیس شده برای فراهم کردن مقدمات لازم بمنظور ساختن کاغذ اصول مکانیکی ماشین ویژه منگنه کردن را به آدمیان تیز هوش آموخت. برای انجام این کار منگنه ها به کمک میخ چوبی ( سوزن ) که به طور مارپیچ روی میله استوانه ای به نیروی آب با عامل دیگر در حرکت بود در یک ردیف پیاپی بلند میشدند و میافتادند.

این ماشین نیمه کامل بسال 1760 در هلند بدست شخصی به نام Beater تکمیل شده و با گذشتن چند قرن ( تا نیمه سده نوزدهم ) کهنه پاره های بی ارزش که بدور ریخته میشده بنام مهمترین ماده صنعت کاغذ سازی بکار میرفت همچنانکه هم اکنون نیز در بسیاری از کارخانجات مقوا سازی و یا برای ساختن کاغذهای رنگی بسته بندی از آن بهره مند میشوند. جامعه ملی  

  

بازیافت کاغذ

 جداسازی
برای بازیافت موفق نیاز به بازیابی تمیز کاغذ می‌باشد. پس شما باید کاغذهای خود را دور از آلودگی‌هایی مثل غذا، پلاستیک، فلزات و دیگر زباله ها، که بازیافت کاغذ را مشکل می کند نگهداری کنید. کاغذهای آلوده که قابل بازیافت نمی‌باشند باید به کود تبدیل شوند یا برای تولید انرژی سوزانده شوند یا در زیر خاک دفن شوند. مرکز بازیافت معمولا از مصرف کنندگان تقاضا می کند که کاغذهای خود را بر حسب درجه یا نوع کاغذ جدا کنند. مرکز بازیافت شهر می تواند به شما بگوید که چگونه این نوع و درجه در جامعه شما تعریف می‌شود.

جمع آوری و حمل کردن

شما ممکن است کاغذهای جداشده خود را به مرکز بازیافت محل خود تحویل دهید یا در Recycle bin (سطل های بزرگی که به منظور بازیافت در سطح شهرها تعبیه شده‌اند) بریزید. اغلب فروشندگان کاغذ یا مرکز بازیافت کاغذهایی که شما در منزل جداسازی کرده‌اید را جمع آوری می کنند. در مرکز بازیافت، کاغذهای جمع آوری شده در بسته های تنگی پیچیده می شوند و از آنجا به کارخانه های کاغذسازی فرستاده می شوند که در آنجا به کاغذهای جدید تبدیل می شوند.

انبارداری و ذخیره‌سازی

کارگران کارخانه کاغذسازی، کامیون حاوی کاغذها را تخلیه کرده و آن ها را به داخل انبار می فرستند و تا زمان لازم کاغذها در آنجا می مانندو درجات مختلفی از کاغذ مثل روزنامه ها یا جعبه ها به طور جداگانه نگهداری می شوند؛ برای اینکه در کارخانه کاغذسازی درجات مختلفی از کاغذ را برای تولید انواع مختلف محصولات استفاده می شود. هنگامی که کارخانه آماده استفاده از کاغذ شد، کاغذها توسط ماشین ها باربری چنگک دار (Forklift) از انبار به نوار نقاله های بزرگی برده می شوند.

چه چیزی می توان از کاغذهای بازیابی شده به دست آورد؟

بیشتر کاغذهای جدا شده مجددا به کاغذ یا مقوا تبدیل می شود. با کمی استثنا قائل شدن کاغذهای به دست آمده با همان کیفیت کاغذهای قبلی می باشند. به طور مثال از جعبه ها برای بازیافت جعبه استفاده می شود.کاغذهای نوشته و چاپ شده هنگامی که بازیافت می‌شوند از آنها برای کاغذهای کپی استفاده می شود. کاغذهای جدا شده می توانند برای تولید مواد دیگر نیز استفاده شوند. به طور مثال خمیر کاغذ بازیافت شده برای کارتون های تخم مرغ یا جعبه های میوه استفاده شوند. از کاغذهای بازیافت شده می توان به عنوان سوخت، عایق کردن دیوارها و سقف، پرکننده رنگ و یا پوشش استفاده کرد.

 

نظرات 5 + ارسال نظر
علی 1390/11/13 ساعت 01:00 ب.ظ http://ali.ir

melika 1392/12/02 ساعت 12:18 ب.ظ http://melika-valady@gmail.com

الکسا 1394/07/05 ساعت 06:50 ب.ظ http://دخملونه

اطلاعاتت بد نبود ولی 6مرحله ساخت کاغذ (که موضوع اصلی بود) رو توضیح نداده بودی چرا؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

کیما 1394/07/25 ساعت 06:26 ب.ظ

سلام

ifb 1394/08/20 ساعت 10:16 ق.ظ

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد