تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

بتن تزئینی

 بتن تزئینی دارای ساختارهایی از بتن است که در که اکیداً به عناصر عملکرد بتن ها ارتباطی ندارد, به کار       می رود.بتن بخاطر استحکام زیادش به ویژه زمانی که با فولاد rebar ترکیب می شود با ارزش پنداشته می شود. بتن می تواند برای دیوارهای تزئینی, کف زمین و سردر باجه ها که از نظر ساختاری زیبا و معتبر هستند به کار می رود اما پرداخت رنگ و روغن تزئینی ایجاد می کند که سنگ جلاداده ای را نشان می دهد و موادش هزینه کمی را در بردارد.

اشکال بتن تزئینی
سردر بتونی باجه ها
تنوع بتن بطور مطلوب سردر بتونی باجه ها ی با شکوهی را می سازد. سردر باجه ها از بتنی ساخته شده که در مدلی ساخته می شود که با گرانیت و سنگ مرمر نمی توان در آن سایز و اندازه ساخت.
ارتفاع, رنگ و بافتها می توانند به آسانی تغییر داده شوند. اقلام عملی یا زیبایی شناختی می توانند در بتن هایی مانند نرده های برنجی یا اقلام شخصی یا ظروف مانند قفسه ها, سنگواره ها یا یادبودهایی که ارزش احساسی دارند تجسم شوند.

رنگ کننده های مکملمواد رنگی برای رنگ کردن سطحی به طور متراکم با ترکیب بتن مخلوط می شود. اکثر رنگ کننده ها اکسیدهای آهن هستند و می توانند رنگ های مشکی, زرد و قرمز تولید کنند. سبزها می توانند با استفاده از کرومیوم ساخته شوند و رنگ آبی سیر برای تولید انواع رنگ های آبی بکار می روند.
برخی از ترکیبات که برای ایجاد رنگ بکار می روند فلزات سنگین هستند  و می توانند در طول ساییدن و جلای بتن آزاد شوند . این فلزات سنگین می توانند موجب مشکلات تنفسی سخت و صدمه به محیط شوند.
پیشرفت های جدیدی در رنگ مکمل بتن انجام شده که اکسید آهن معمولی که براساس رنگدانه هایی است که با استفاده از رنگدانه های نوع مصنوعی که رنگدانه های اولیه مصنوعی یا SYPP نامیده می شوند شوره زدگی و بی رنگی قلیایی را از بین می روند استفاده نمی کنند. این رنگدانه های اولیه مصنوعی در شکل امولوسیون مایع وجود دارند و برای سهولت استفاده و صرفه جویی در هزینه زیاد برای کاربران به اندازه زیادی غلیظ می شود. SYPP  در تمام رنگهای اولیه شامل زرد, آبی, مشکی, سبز, سفید و قرمز موجود هستند. SYPP همچنین برای ایجاد  portion control colorant   در جهت افزایش ارایه رنگ به هر رنگ زمینی که امروزه در پرداخت های رنگ و روغن بتن رایج هستند با رنگدانه ها و مواد جلوگیری ترکیب می شوند.

منقوش کردنالگو ها برای ایجاد بافتها یا نمای آجر یا سنگ داخل ورقه های باریک و مرطوب بتن فشار داده می شوند .

-کاربردهای بتن تزئینی در بتن موجودرنگ کردن اسیدی
رنگ کردن اسیدی , بیس رنگدانه یا رنگرزی نیست که سیستم ها رنگ می زند بلکه واکنشی شیمیایی است. ترکیب آب, املاح و اسید برای سطح بتن بکار می رود و سپس از طریق محلول قلیایی آمونیاک و آب خنثی می شود. اگرچه برخی از تولید کنندگان استفاده سودای پخت و آب را پیشنهاد دادند, این مشکلات قلیایی و که در سطح ایجاد می شود , افزایش می دهد.
این واکنش شیمیایی با مواد معدنی موجود در بتن رنگ های جدیدی در سطح بتن ایجاد می کند. بخاطر تناقض در سطح بتن, زنگ زدن اسیدی نمی خال دار یا رنگارنگی ایجاد می کند که برای هر ورقه نازک غیرعادی است. ضخامت این تغییر رنگ از 16/1 تا 32/1 یک اینچ مرتب می شود. ممکن است سطوح خارجی بتن به اندازه سطوح درونی رنگ نشوند چون محیط محتوی مواد معدنی را صاف کرده است.

مراحل واقعی برای رنگ کردن اسیدی
1- سطوح باید بطور کامل با سفیدکنندگان ملایم تمیز شوند.
2- محیط آزمایش در ابتدا استحکام رنگ اسیدی مورد نیاز رنگ مطلوب را مشخص می کند.(در ابتدا محلول ضعیف تر تست می شود و تا زمانی که رنگ مورد نظر بدست آید استحکامش زیاد می شود)
3- محلول اسیدی به همراه قلموهای نقاشی که در مقابل اسید مقاوم هستند, غلطک ها یا اسپری ها برای سطوح بکارمی روند.
4- باید به محلول اجازه داده شود که در سطح واکنش پیدا کند.
5- واکنش با محلول قلیایی متوقف شده و با آب شسته می شود.
6- سطح خشک شده و سپس با موم ,polyurethane یا بتونه اپاکسی آب بندی می شود.

مواد شیمیایی بکار رفته
- اسیدهیدرولیک
- کلرید آهن
- بیکربنات سدیم


رنگ های بتن: رنگ های بتن در بسیاری از اشکال و ترکیبات متفاوت موجود هستند. رنگ های اولیه بتن متشکل از جوهر های کلی نقاشی هستند که در محلول های الکل به عنوان یک شکل یا یک حامل حل           می شوندو برای سطوح بتن در جهت افزودن ارایه وسیعی از رنگ به بتن خاکستری رنگ بکار می روند.
در زمانی که رنگ های الکلی در معرض نور خورشید قرار می گیرند مشکلاتی ایجاد می شود و موجب        می شودکه کاملاً رنگ روشن تر و یا اینکه محو شود . این جریان محدود به رنگ های الکلی در کاربردهای درونی جایی که رنگ در معرض نورخورشید یا سایر اشکال نور UV قرار نمی گیرد, می شود.
بعداً تولید کنندگان, حل جوهرهای نقاشی را در حاملان مختلف مانند استون, رقیق کننده لاک و سا یر حل کنندگان که امید داشتند به سطح رخنه افزوده شده برسند شروع کردند. علاوه بر این, عناصر ممانعت کننده UV برای کمک به مواد بی ثبات که با جوهرهای نقاشی و رنگ های بتن تولید شده از این جوهرها همراه شده اضافه می شد. نتیجه آنچه که انتظار می رفت نبود.
اگرچه ثبات و استحکام UV اندکی افزایش می یابد, در زمانی که رنگ در معرض نور خورشید قرار می گیرد, محو شدگی رخ می دهد.

اپاکسی
پوشش ها و رنگ های اسیدی زیاد برای آب کاری و محافظت استفاده شده است. برخی از اپاکسی ها نیز رنگ شده اند.

پوشش کاری(اندود کاری)
تاریخچه پوشش های بتنی به سال 1960 بر می گردد, زمانی که مهندسان شیمیایی برخی از شرکتهای شیمیایی مشهور و بزرگتر شروع به آزمایش رزین های نقاشی آکریلیک به عنوان تغییر دهنده سیمان و ترکیبات کردند.
نتیجه, مواد عالی سیمانی نازکی بود که بود که به سطوح سیمان می چسبید و برای بازسازی سطح پوشیده, پوشش نوسازی شده ای فراهم می کرد.
اگرچه پوشش های اولیه بتن محلولی برای پوشاندن سطوح بتن فراهم می کردند, ثبات به خاطر فقدان ویژگی های اجرایی طولانی مدت رزین های آکریلیک, موقتی بود. اگرچه رزین های آکریلیک, مقاومت UV خوبی فراهم می کردند, آن فاقد مقاومت طولانی مدت در مقابل آب بود و برای ایجاد محلول مداوم و طولانی مدت خاصیت های چسبندگی نیاز می شد.
پوشش های سیمان پلیمر متشکل از ترکیب اختصاصی سیمان های پرتلند, مصالح دانه ای و رزین های پلیمرهیبرید اختصاصی است. هدف افزودن رزین پلیمر هیبرید به سیمان و مصالح دانه ای افزایش خاصیت های اجرایی و تنوع سیمان های رایج, ملات ها و مواد سیمانی است. برخلاف ترکیبات رایج بتن و سیمان, پوشش های سیمان پلیمر می تواند به ریز دانه ماسه یا حداکثر به ضخامت چندین اینچ(بدون ترس از لایه لایه شدن یا نقص تولید) باشد. علاوه براین, پوشش های سیمان پلیمر در مقابل صدمه املاح , پتروشیمی, UV, شرایط آب و هوایی بد و لایه لایه شدن, مقاومتر هستند.
پوشش های سیمان پلیمر 20سال قبل معرفی شدند و به عنوان مواد بازسازی لایه نازک سطح برای لایه های بتنی استفاده می شدند. با سالها کاربرد دائمی و موفقیت آمیز, پوشش های سیمان پلیمر در صنعت بتون معماری و صنعت مصالح کف سازی اقتصادی در دهه 80زمانی که کاربردش نرمی اجتماعی شد به کار رفت. تا امروز, پوشش های سیمان پلیمر برای کاربردهای  داخلی و خارجی استفاده می شوند که به شکل زیر طبقه بندی        می شوند:
- دسته بندی بتن – توانایی تعمیر و دسته بندی مؤثر سطوح سیمان که نشست کرده اند و موجب اتفاقات خطرناکی می شوند . طبقه بندی ضخامت چند اینچ تا لبه پوشیده ممکن است.
- پوشش های منقوش شده نازک – شبیه بتن منقوش شده رایج است  اما فقط در  تا  ضخامت بتن موجود یا لایه های چوبی هر موقعیت بکار می رود. شکل تمام شده اش کاشی, آجر, لوح سنگی, سنگ و قطعات چوب است.
- پوشش های رنگ شده نازک – در صنایع کف سازی اقتصادی و پرداخت خاص رنگ روغن زیاد به کار رفته است. لایه نازکی از سیمان پلیمر در اشکال چوبی یا بتن موجود بکار می رود و به طور شیمیایی با رنگ های مات رنگ شده و سیستم کف سازی پایدار, شیک و طبیعی را می سازد . مدل های مطلوب با نوارهای نوع گچبری, مشابه آنهایی که در کف سازی terrazzo استفاده شود نصب می شوند.

ناک دان ها و بافت های کف گیر
استانداردی برای کف استخر مسکونی و اقتصادی است. سیمان پلیمر برای لایه بتن موجود در ترکیب بافتی در مدل های مختلف به کار می رود. اغلب مواقع بافت برای تغییر اندک نما با بیلچر کمی پایین آورده می شود.
پوشش های سیمان پلیمر به طور موفقیت آمیز گسترش یافته اند, در طول زمان تست شده و توسط پیمانکاران , مهندسان, معماران ونمایندگان کارهای عمومی برای کاربردهای درونی وخارجی(بالا و پایین رتبه) بکاررفته اند.
پوشش های سیمان پلیمر , مواد کاربردی دائمی هستند که عمر طولانی تر, پایداری, اعتبار, قابلیت انعطاف, مقاومت در مقابل آب و مواد شیمیایی را فراهم می کنند و بافت های مطلوب که صرفه جویی در هزینه و زمان هستند می توانند نیز از نظر زیبایی بکار روند.
پوشش های سیمان پلیمر, اقتصادی هستند چون بدون نیاز به تعمیرات مداوم و پرهزینه که معمولاً همراه سطوح رو به زوال بتن است نوسازی مداوم و طولانی مدتی را فراهم می کند. در مقایسه با پروژه های نوسازی قدیمی یکبار حداقل زمان بطور زیبا و دائمی تثبیت شده است.

جلادهی
بتن با grinder یا sanding pads شن در حال افزایش در چند مرحله جلا داده می شود تا به حالت شیشه ای سخت در بیاید. بتن جلا داده شده در سیستم کف سازی اقتصادی و تزئینی برای هر وسیله ای است. از نمایشگاه کالا گرفته تا کارخانه های صنعتی , ساختمان های دولتی تا کارخانه های کوچک. بتن جلا یافته یکی از آثاری است که خیلی سریع تا حالا رشد کرده و به صنعت کف سازی صدمه رسانده است. برخلاف سایر جریانات شیمیایی سطح موقت, بتن جلا یافته, جریان خرد کردن و جلا دهی مکانیکی است که الماس های صنعتی و سخت کنندگان بارور کننده و آب کاری کنندگان را برای دسته بندی, فشردگی, جلا و سرانجام آبکاری سطح زمین (در لایه درونی سطح) به کار می برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد