تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

میکروپروسسور

بعضی ها ممکن است پاسخ دهند: یک کامپیوتر بسیار کوچک.گروهی یک کامپیوتر شخصی رومیزی و باز گروهی دیگر بگویند:کامپیوتری بر روی یک تراشه.وازه میکروپروسسور در صنعت نیمه هادی توسط شرکت Intel ابداع شد.آنها این واژه را برای توصیف یک مدار مجتمع ماشین حساب گونه ی چهار بیتی که تازه طرح کرده بودند به کار بردند.
امروزه میکروپروسسور به آی سی هایی گفته می شود که اساس یک میکرو کامپیوتر را تشکیل می دهند.مثلا کامپیوتر شخصی IBM بر اساس میکروپروسسور Intel 8088 ؛اپل مکینتاش (Apple Macintosh)بر اساس موتورولا Motorola 68000 ساخته شده اند. بعضی سازندگان به کار بردن چند میکرو پروسسور در یک کامپیوتر را مفید تشخیص داده اند.یکی از این میکرو پروسسورها برای کنترل صفحه کلید؛دومی برای پرداختن به عملیات ورودی/خروجی؛سومی برای کنترل وسایل ذخیره سازی انبوه (دیسک گردانها) وچهارمی به عنوان پروسسور اصلی سیستم می توانند به کار روند.
این تکنیک پردازش توزیع شده Distributed Processing نام دارد. بعضی تراشه ههی میکرو پروسسور مدعی اند که خود به تنهایی یک میکروکامپیوتر یک-تراشه ای هستند.زایلوگ ۸۰-Zشامل واحد پردازنده مرکزی CPU یک حافظه از پیش برنامه ریزی شده حاوی نرم افزار سیستم عامل؛حافظه چرکنویس Scratch Pad برای ذخیره سازی موقت نتایج؛مدار منطقی برای ارتباط با پایانه کامپیوترو سه دریچه ورودی خروجی برای کاربردهای کنترل سخت افزار است.
با وجود پیشرفتهای تکنولوژی نیمه هادی و میکروپروسسورها ساختار اصلی کامپیوتر دیجیتال در ۳۵ سال گذشته بدون تغییر مانده است.این ساختار معروف مدل (فون نیومن) از کامپیوتر با برنامه ذخیره شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد