تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

سقف های بتنی

در مورد ساختمان های بتنی آنچه در ایران معمول است اغلب تیرچه بلوک می باشد . گاهی نیز از دال بتنی پیش ساخته یا بتن ریخته شده در محل استفاده می نمایند.

و در مورد دال  بتنی پیش ساخته احتیاج با قالب بندی نیست. زیرا کارخانه سازنده با توجه به دهانه و بارهای مرده و زنده دالهای مورد لزوم را به عرض حدود یک متر ریخته و با جروثقیل در محل روی تیر های اصلی که قبلاً ریخته شده و کاملاً سخت گردیده است قرار می دهند ولی در مورد سقف های بتنی ریخته شده در محل و سقفهای تیرچه بلوک برای هر کدام احتیاج به قالب بندی مخصوصی می باشد.

برای سقفهای بتنی که احتیاج به قالب بندی مفصل تر و محکم تر دارند معمولاً از به هم میخ کردن تخته ها و تشکیل صفحه ای به ابعاد مورد نیاز استفاده می کنند که این تخته ها را روی داربست چوبی قرار داده آنگاه شبکه های فلزی (آرماتوربندی) را روی آن قرار می دهند و بتن ریزی می نمایند. و در مورد داربست سخت و تیرهای اصلی در طبقه همکف که پایه چوبی روی زیمن قرار می گیرد و حتی ممکن است این پایه ها روی خاک دستی واقع شود و در اثر و زن بتن که به پایه ها متصل می شود این پایه ها نشست کرده و تیر بتنی و یا سقف از جای خود حرکت نموده و از تراز خارج شده و در تنیجه شکم بر می دارد برای جلوگیری از این مطلب باید حتماً زیر این پایه ها تخته هایی به ضخامت 4 تا 5 سانتی متر و به عرض حدکود 25 سانتی متر به طول حدود 4 متر قرار داد فشار وارده از تیر یا سقف در اثر وزن بتن نقطه ای نموده و به سطح منتقل شده و خطر نشست پایه ها را کمتر نماید و به ا«ی تخته ها تخته زیر سر می گویند.

و برای تنظیم قالب بندی و سهولت در قالب برداری از گوه استفاده می نمایند . گوه قطعه چوبی یا سطح شیبداری است که در قالب بندی ساختمان های بتنی برای رگلاژ سقف زیر تیرچه چوبی قرار می دهند و استفاده از آن بدین طریق است که دو عدد گوه زیر هر پایه قرار می دهند و به وسیله چکش آنها را در جای خود محکم نموده آنگه آن را به وسیله گچ در جای خود ثابت نگه می دارند تا خطر هرگونه جابجایی پایه به حداقل برسد.

بوسیله همین گوه ها تیر یا سقف را کامل می نمایند . زیرا هر قدر گوه به داخل برود پایه ها در سطح بالاتری قرار می گیرند. گوه باید از چوب سختی مانند بلوط یا گردو باشد و به وسیله یک عدد میخ تثبیت شود.  

حداکثر شیب یک گوه یک به چهار می باشد و حداقل ضخامت انتهای باریک آن یک سانتی متر است و حداقل عرض آن مساوی تیری است که روی ان قرار می گیرد . گذاشتن پایه روی آجر خشکه مجاز نیست .

برای پایه های داربست بعضی مواقع از لوله های فلزی استفاده می کنند . که به وسیله اهرمی بالا و پایین می روندو به آن اصطلاحاً جک می گویند در ساختمان های سری سازی برای سقف ها از قالب فلزی استفاده می نماید و آن به صورت میز قابل رگلاژی است که بلندی پایه آن به اندازه هر طبقه می باشد.

و بعد از ریختن ستون ها میز را در محل خود قرار داده و به آرماتور بندی و پی ریزی اقدام می نماید.

در مورد سقف های تیرچه بلوک احتیاج به بستن تمام سقف یا تخته نیست بلکه باید کمر تیرچه ها به فاصه حدود 2 متر بسته شود تا از شکم دادن آن جلوگیری شود . برای داربست سقف های تیرچه بلوک نیز باید همان هطالبی که در مورد سقفهای ثبتی گفته شد رعایت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد