تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

بیشترین منابع نفت وگاز ایران درچه مناطقی قرار گرفته است؟

منابع نفت و گاز ایران:
مهمرتین منابع نفتی: بزرگ ترین میدان های نفتی میادین آغاجاری ، مارون ، گچساران ، اهواز و آزادگان هستند.

مهمترین منابع گازی:میدان های خان گیران و گنبدلی در خراسان،سراجه در استان مرکزی.کنگان و نار در استان بوشهر.میدان های آغار ودالان در استان فارس.میدان های پارس شمالی و جنوبی در خلیج فارس.میدان های قشم و سرخون وعسلویه در استان هرمز گان.

(این هم منابع فوق عالی، با اطلاعات جامع درباره مقدار نفت و گاز تولید شده در هر میدان نفتی و گازی و تاریخچه آن:

2- این هم اطلاعاتی درباره سنگ مخزن و سنگ پوشش که در پایگاه ملی داده های علوم زمین


سنگ مادر مخازن ایران :

سنگ مادر مخازن پرمین ـ سنگ مادر میدان های گازی پرمین که از جمله بزرگترین میدان‌های گازی روی زمین هستند احتمالاً از شیل‌های سیلورین و سنگ‌های آهکی و دولومیتی پرمین بوده و از قسمت عمیق حوزه رسوبی در اثر فشار و حرارت زیاد مواد آلی موجود در رسوبات تبدیل به گاز شده و بطرف طاقدیسهای بالشی که در قسمت بالا آمده پلاتفرم فارس یعنی میدان‌های قطر ـ پارس ـ کنگان ـ نار و بحرین مهاجرت جانبی و اولیه نموده است.


سنگ مادر مخازن ژوراسیک ـ سنگ مادر مخزن آهکی ژوراسیک را بایستی در قسمت عمیق حوزه رسوبی در طرف شمال خلیج فارس و در قسمتهای شیلی که از ناحیه مسجد سلیمان شروع و بطرف شمال غربی ادامه دارد جستجو نمود مثل شیل سازند سرگلو در مسجد سلیمان و امام حسن

سنگ مادر مخازن کرتاسه ـ سنگ ماسه سازند بورگان و زبیر به ترتیب بطرف شرق شمال شرقی به شیل کژدمی و گدوان تبدیل میگردند که از بهترین سنگ مادرها می‌باشند و پس از تشکیل طاقدیسهای بالشی در اثر حرکات نمکی و مهاجرت اولیه نفت و گاز انجام گرفته و قبل از عمل دیاژنز خلل و فرج داخل سنگ ماسه سیمان نشده از نفت و گاز پر و اشباع گردیده است بطوریکه وقتی نفت از داخل سنگ ماسه بورگان خارج میشود ماسه شروع به ریزش می‌نماید.

سنگ مادر مخازن اولیگو میوسن ـ سنگ مادر سنگ مخزن آسماری سازنده‌های مارنی و شیلی پابده و گورپی می‌باشند که در زیر سنگ آهک آسماری قرار دارند و پس از کوهزایی آلپین و بوجود آمدن طاقدیس‌های بزرگ دامنه جبال زاگرس نفت و گاز تشکیل شده در سنگ مادر پابده و گوربی بطرف سنگ مخزن آهک آسماری مهاجرت ثانوی نموده و میدان‌های بزرگ نفتی ایران را به وجود آورده است.

سنگ پوشش مخازن ایران :

وجود سنگ پوشش انیدریتی در روی سنگ مخزن‌های پرمین، ژوراسیک و آسماری بهترین سنگ پوشش را بر روی این مخازن بوجود آورده است ولی سنگ پوشش سنگ ماسه بورگان شیل‌های روی آن میباشد که باز هم توانسته نفت و گاز جمع شده در آن را حفظ نماید و یکی از بزرگترین مخازن نفتی روی زمین را بوجود آورد.

اهمیت حرکات نمکی و مهاجرت اولیه در تجمع نفت و گاز ایجاد میدان‌های عظیم نفت و گاز بزرگ ناودیس خلیج فارس ـ بدلایل زیر بزرگترین ذخیره نفتی و گازی دنیا در حوزه رسوبی خلیج فارس متمرکز شده است.


1- رسوبات مداوم دریایی بیش از 2500 پا در این حوزه رسوبی باعث تشکیل و مهاجرت هیدروکربورها از دوره پرمین تا میوسن گردیده است.


2- تناوب سنگهای مناسب سنگ مادر و سنگ مخزن عالی و همچنین سنگ پوشش مناسب در دوره‌های مختلف زمین شناسی کمک زیادی به تشکیل نفت و گاز نموده است. حرکات نمکی که از دوره تریاس شروع شده، باعث تشکیل ساختمانهای بالشی بزرگ گردیده است. در حین تشکیل طاقدیسهای بالشی تبدیل مواد آلی رسوبات سنگ مادر به هیدروکربن انجام گردیده و مهاجرت اولیه و جانبی هیدروکربورهای بوجود آمده به طاقدیسهای بالشی تشکیل شده در پلاتفرم فارس و عربستان شروع گردیده و باعث پرشدن تخلخل سنگ مخزن این طاقدیسها شده است.


3- قبل از حرکات کوهزایی آلپن پسین و نفت و گاز تشکیل شده در قسمت عمیق حوزه رسوبی (بخش مارنی و شیلی) بعلت فشار زیاد رسوبات روی آنها به طرف طاقدیسهای بالشی در قسمت‌های بالاتر و پلاتفرم که در اثر حرکات نمکی بوجود آمده‌‌اند مهاجرت اولیه نموده و خلل و فرج سنگ مخزن را پر کرده و باعث حفظ تخلخل اولیه سنگ مخزن گردیده است. ضخامت رسوبات کرتاسه کم بوده و بین 2000 تا 4000 پا متغیر است و طاقدیسهای بالشی بزرگی در زیر این قسمت بوجود آمده است، در اثر مهاجرت اولیه گاز متشکله در پرمین و طبقات زیر آن به طرف سنگ‌های آهکی و دولومیتی پرمین در نواحی کم ضخامت کرتاسه باعث پرشدن مخزن سازند دالان در پرمین گردیده، بزرگترین میدان‌های گازی را بوجود آورده است.


4- حرکت رسوبات سنوزییک به طرف عربستان و رسوبات کرتاسه در شمال خلیج فارس باعث مهاجرت اولیه نفت و گازهای تشکیل شده در ژوراسیک و کرتاسه به طرف طاقدیسهای بالشی بزرگ در پلاتفورم خلیج فارس و عربستان گردیده است و بزرگترین میدان‌های نفتی خشکی (میدان گاوار) و فلات قاره (سافانیا) را در سنگ مخزن‌های آهکی و دولومیتی ژوراسیک و در بورگان و زبیر و رومیلا در سنگ ماسه‌ای کرتاسه را در روی زمین بوجود آورده است.

3- وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها:
ایران کشوری است که از لحاظ منابع گازی دومین منابع گازی و پنجمین منابع نفتی جهان را در اختیار دارد

یعنی ۵/۱۱ درصد ذخایر نفت و ۱۶درصد ذخایر گاز جهان در درست ایران است. اما برای دیدن جایگاه ایران در بین همه کشورهای تولید کننده نفت و گاز به جدولهای کامل آدرس زیر مراجعه کن:
5. بودجه نفتی ایران:
خبرهای ضد و نقیض زیادی در این باره اعلام میشود و بین 50 تا 90 درصد را مطرح کردند. به هر حال یک مقاله خوب تحیلی در این رابطه برایت میگذارم که در آن روند تغییرات بودجه نفتی ایران رو بررسی کرده:
6. چرا صرفه جویی ؟!
خودت چه طور فکر میکنی؟ به نظری عظیم یعنی چه؟ یعنی کافی برای چند سال دیگه؟ همیشه؟ 100 سال دیگه؟ 50 سال دیگه؟ 10 سال دیگه؟ ... اگه این طور که الان داریم مصرف می کنیم ادامه بدیم چند وقت دیگه میتونه این منابع عظیم دوام بیاره؟

 به نظر من که دیگه چیزی از این منابع عظیم حتی برای دوران پیری ما هم باقی نمیمونه، چه برسه به نسلهای بعدی!

اما چگونه؟ خوب! روشهای مصرف بهینه انرژی رو که حتما یادگرفتی. چون رادیو و تلویزین و مجله ها خودشون رو خفه کردن از بس گفتن (البته کو گوش شنوا؟) ( برای یادآوری چند تا منبع برات مینویسم:

اما بهتره علاوه بر درست مصرف کردن به فکر استفاده از منابع دیگر انرژی که تجدیدشونده هم هستن، و آلودگی کمتری هم ایجاد میکنن باشیم تا با تموم شدن این مخازن عظیم به بدبختی و بیچارگی دچار نشیم.

نظرات 5 + ارسال نظر
سقرمچو 1389/11/28 ساعت 12:39 ق.ظ

خیلی خوب بود ولی اگر رسمی می نوشتی بهتر بود

مریم 1390/11/06 ساعت 10:51 ق.ظ

عالی بود کیف کردم افرین

ملودی 1391/10/30 ساعت 03:31 ب.ظ

خیلی قشنــــــگ بود

lale 1392/12/23 ساعت 08:05 ب.ظ

بد نبود

لاله 1392/12/23 ساعت 08:08 ب.ظ

خوببود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد