تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

بازاریابی

1 مقدمه :

    یک شرکت قبل از ورود به بازارهای خارجی، باید اهداف و سیاستهای بازاریابی بین المللی خود را روشن سازد. به عبارت دیگر اولاً باید تصمیم بگیرد می­خواهد در بازار خارجی به چه حجم فروش دست یابد(بعضی از شرکتها به عنوان هدف سهم کم را در بازار انتخاب می­کنند) ثانیاً باید تعیین کند می­خواهد در چه تعدادی از کشورهای خارجی به فعالیت بپردازد و در نهایت باید تصمیم بگیرد می­خواهد در چه نوع کشورهایی فعالیت کند.

    یک شرکت پس از اینکه درباره فروش در یک کشور خارجی تصمیم گرفت نوبت به انتخاب بهترین روش ورود به این کشور می­رسد. روشهای ورودی که در گزینه­های شرکتها قرار دارد عبارتند از : صادرات، سرمایه­گذاری مشترک، سرمایه­گذاری مستقیم.

2 تشریح و بیان موضوع:

    صادرات ساده ترین و کم ریسک ترین راه ورود به یک بازار خارجی است. صادرات کمترین تخصیص امکانات و کمترین تغییرات بر روی برنامه های داخلی را در بردارد و میزان ارز آوری صادرات بیش از هر روش دیگر ورود به بازار است. بعد از دهه­ها پافشاری بر استراتژی جایگزینی واردات که از سوی کشورهای در حال توسعه اتخاذ شده ولی به نتایج در خور توجهی در جهت توسعه صنعتی این کشورها نیانجامید، استراتژی توسعه صادرات در مواردی به عنوان استراتژی جایگزین ولی در موارد بسیار دیگری به عنوان استراتژی مکمل در دستور کار و صدر برنامه­های توسعه صنعتی کشورهای جهان قرار گرفت. نگاهی به تجربه موفق کشورهای تازه صنعتی شده نظیر کره جنوبی، سنگاپور و ...گذشته موفقیت آمیز این استراتژی را تجلی بیشتری می­بخشد. کشورهایی که اصطلاحا « چهارببر » نامیده می شوند ( سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی ، تایوان ) و همینطور ژاپن از طریق صادرات توانستند در کشورهای خود توسعه اقتصادی ایجاد کنند.

    از آنجا که در برهه کنونی اقتصاد کشور توسعه صادرات صنعتی و جهش صادراتی محوریت یافته است لذا بر آن شدم تا در توان خویش در این تحقیق صادرات را که یکی از چند روش ورود به بازارهای خارجی است از جنبه­های مختلف مورد بررسی قرار دهم.

    این مجموعه در هفت بخش مجزا شامل عواملی مرتبط با صادرات تنظیم شده که در ادامه شرح تفضیلی هر یک از این بخشها آمده است.

2-1 صادرات :

  تعریف صادرات :  در لغت به معنی  انتقال  کالا  یا ارسال و فرستادن  کالا از جائی به جای دیگر .

1- ساده ترین و کم ریسک ترین راه ورود به یک بازار خارجیف صادرات است.

2-  فروش از طریق صادرات کمترین تخصص امکانات و کمترین تغییرات بر روی برنامه های داخلی را می بردارد و میزان صادرات بیش از ره روش ورود به بازار است.

 یک شرکت ممکن است هر از گاهی به صورت انفعالی نسبت به صدور مازاد تولید به خارج از کشور اقدام کند. یا ممکن نیست برای گسترش صادرات یبه یک بازار خاص، به صورت فعال خود را متعهد گرداند. در هر دو مورد، شرکت کالاهای صادراتی را در کشور خود تولید می کند و ممکن است برای صدور این کالاها، تغییر آنچنانی هم در آنها ندهد صادرات مستلزم حداقل تغییراتی است که یک شرکت در خط محصولات، سازمان شرکت، سرمایه گذاری یا ریاست شرکت می هد.

3- سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از کشور های مختلف صادر می شود. کشورهایی که اصطلاحا « مهاریبه » نامیده می شود. ( سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی ، تایوان ) و همینطور ژاپن از طریق صادرات توانستند در کشورهای خود توسعه اقتصادی ایجاد کنند.

صادرات را می توان به دو نوع صادرات غیر مستقیم و صادرات مستقیم تقسیم کرد. 0

2-2 صادرات غیر مستقیم :

زمانی یک شرکت صادر کننده غیر مستقیم است که محصولاتش در بازاهای خارجی به فروش برسد بدون اینکه بررسی این منظور هیچگونه فعالیت خاصی در داخل کشور صورت گیرد. در واقع شرکت با صادرات غیر مستقیم به خصوص واقعی، درگیر بازاهای بازارهای بین المللی نمی شود. در صادرات غیر مستقیم محصولات شرکت توسط دیگران به بازارهای خارجی صادر می گردد.

صادرات غیر مستقیم توسط شرکتها بدون هیچ تخصص خاصی و بدون سرمایه گذاری امکانپذیر است اما در این روش انتخاب بازار و یا استراتژی های بازاریابی ضعیف و محدود است. روشهای صادرات غیر مستقیم عبارتند از:

1)       فروش خارجی از طریق سازمان فروش داخلی

2)       شرکتهای مدیریت صادرات (EMC)

3)       همکاری در صادرات

2-3 صادرات مستقیم :

 تفاوت بین صادرات مستقیم و غیر مستقیم  در  این است که در صادرات  مستقیم  تولید  کننده  بجای تفویض ،  خودش  وظیفه  صادرات را برعهده می گیرد . در این  روش  وظیفه  تماسها ،‌پژوهشها ،‌ توزیع مدارک ، قیمت گذاری و... همه بر عهده بخش  صادرات و یا مدیر  صادرات شرکت است . معمولاً صادرات  مستقیم  در مقایسه  با صادرات غیر مستقیم  فروش  بیشتری  را ایجاد می کند . در هر حال  از مزایای  صادرات  مستقیم  فروش  بیشتر  کنترل بیشتر ،  اطلاعات  بازاربیشتر، ایجاد  تجربه و تخصص  بیشتر شرکت  در صادرات  است و معایبش هزینه  بیشتر  است  به طور کلی  برای بازارهای  بزرگ ،‌صادرات  مستقیم  مناسبتر و برای  بازارهای  کوچک  صادرات  غیر مستقیم .

 روشهای صادرات  مستقیم:       صادرات  مستقیم  به دو شکل  امکان پذیر است :

 الف )  تا سیس  شعبه  فروش                           ب)  انتخاب نماینده

 روش متداولتر ، بخصوص  بازارهای  کوچکتر انتخاب نماینده  بر  محصولات  می باشد . نماینده  میتواند  توزیع کننده ویا  تولید کننده باشد.

2-4  انواع صادرات :

2-4-1 قطعی :  عبارتست از خارج کردن  کالا از قلمرو و گمرکی  کشور به منظور  فروش .استفاده  یا مصرف  در خارج از قلمرو  گمرکی  کشور.

2-4-2 موقت:  خارج کردن   کا لا از  قلمرو  گمرکی  کشور  به منظور  عر ضه  و نمایش در نمایشگاه  ها  ،  تعمیر و تکمیل و فرآوری  در خارج  کشور و سپس  بازگرداندن  آن  به داخل  قلمرو گمرکی .

2-4-3 صادرات  قطعی  در حجم  تجارت :  در قانون  امور گمرکی و ائین  نامه ی  اجرایی  در خصوص  ملاک تجارتی بودن  کالای مطلبی  گفته شده است ، لذات  با توجه به  ا ئین  نامه ی  اجرای  قانون صادرات وواردات  ملاک  تجاری  بودن  کالای صاراتی این است  که صدورآن  به منظور  فروش می باشدو این منظور نیز  توسط  گمرک  احراز  می گردد .

2-4-4-  صادرات  قطعی غیر تجاری :  این نوع صادرات  از  طریق  پست ومسافر انجام می گردد .

2-4-5- صاردات مجدد : کالای  خارجی که  با انجام تشریفات  مر بوط به ورود  قطعی  از گمرک  ترخیص  شده است ، چنانچه  به کشور ثالث  صادر شود  این  عمل  را صدور  مجدد  می گویند .

2-4-6- ترانزیت  خارجی :  عبارتست از   عبور کا لای خارجی  از  سرزمین  کشور.

2-4-7- واردات  در مقابل صادرات :  اجازه  ورود  اقلام  خارجی از کالا های  مورد نیاز  برای تولید  کالای صادره  یا به طور کلی  کالاهایی است که متضمن  منفعت مطلوب برا ی صادر کننده و ادامه  صدور کا لا و  تحصیل  امتیاز مجدد ورود کالا های  مورد نظر  است.

2-4-8 ارسال نمونه های  بازرگانی  برای  بازاریابی:  این نمونه  ها دارای  ارزش  تجاری  بوده و معمولاً  به صورت  موقت  برای  نمایش  یا  سبب سفارش و نشان دادن  از قلمرو  وگمرکی  خارج  می شوند . دراین صورت ، اخذ  تعهد  برای برگشت  کالا  طبق  ضوابط  قانونی  کافی  است .

2-4-9 اعطاء جوائز  صادراتی  یا سوبسید صادراتی :  این سیاست  در جایکه  عرضه ی  کالا  به قیمت  تمام شده برای تو لید  کننده . مقرون به  صرفه  نبوده وزیان آور خواهد بود یا به طور  کلی که به منظور  تقلیل  قیمت  تمام شده  به نحوی  که  مصرف کننده  مایل  به خرید  کالا  باشد ، به  صادر کننده ، یا تولید کننده  به صورتهای  مختلف  اعم از  تخفیف   بامعافیت  کامل  در مالیاتها ، اعمال روش  باز پرداخت  های  گمرکی و بالاخره  باز پرداخت  نقدی  انجام  می گیرد .

2-5- اسناد ومدارک  موردنیاز جهت صادرات :

2-5-1  کارت بازرگانی     

      2-5-2  کد اقتصادی    

     2-5-3  مجوز  صدور        

     1-3 کالای ممنوع  الصدور    2 -3 کالای  مشروط الصدور     3-3 کالای مجاز    

     2-5-4  سیاهه  تجارتی        

     2-5-5 فهرست   عدل  بندی      

     2-5-6  برگه ی نرخ  گذاری  کالای  صادراتی   

     2-5-7 تعهد  ارزی  

 2-5-8  مهلت واریز  تعهد  ارزی     

 2-5-9 معافیت تعهد ارزی

2-5 واسطه های بین المللی :

این واسطه ها ( صادرات ) برای ارائه خدمت به بازاهای بین المللی تکامل یافته اند و تا زمانی که تجارت بین الملل وجود داشته باشند تا انها نیز وجود خواهند داشت.

2-6 واسطه های صادرات :

به واسطه هایی که برای تولیدات داخلی کشور خود به بازارهای جهانی یا خارجی فعالیت می کنند اطلاق می شود. دو نوع صادر کننده وجود دارد:

1-   تاجر

2-   نماینده تجار

معمولا بدون وابستگی به تولید کننده عمل می کنند. آنها زمینه نیاز به بازار خارجی را یافته و بعد کار را در داخل کشور تهیه و صادر می کنند.

همچنین تولید کنندگانی که تمایل به صادرات کالا داشته باشند معمولا از وجود این تجار استفاده کرده ممکن است تخفیفی در نرخ کالاهای خود قائل شوند تا هزنیه تبلیغاتی که نیاز دارند تا تجار در کشورهای خارجی انجام دهند را جبران نمایند.

تولید کننده هایی که به دنبال کسب بازار خارجی هستند، اغلب از خدمات نمایندگان صادراتی که معمولا شرکتهای مدیریت صادرات نامیده می شوند استفاده می کنند.

این نمایندگان، در این کالاها را نمی خرند بلکه بر اساس حق الزحمه فعالیت می کنند. بنابراین بیش از تجارف امادگی ارائه کالاهای متفاوت را دارند. برای تولید کننده های که زمینه اطلاعات کمی در مورد بازار خارجی و تجارت بین الملل داردف نماینده متخصص عرضه می کنند. برای شرکتی که در جهت رسیدن به اهداف کوتاه مدت خود قصد دارد و بازار های خارجی می شود نمایندگان صادراتی مناسب هستند چرا که با هزینه اندکی مشتریان خارجی را برای تولید کننده فراهم می آورند. برای تولید کننده که قصد نفوذ گسترده ای در بازار خارجی دارد بهتر است که از یک واسطه در آن بازار خارجی استفاده کند. در هر صورت یک نماینده صادرات می تواند خدمات ارزنده ای به شرکتها ارائه دهد.


3-1 تعریف استراتژی توسعه صادرات :

سیاست توسعه اقتصادی بر پایه « توسعه صادرات » مبتنی بر تشویق صادرات در کشور است. یعنی در جهت صادرات کالا و افزایش صادرات در کشور، و به تاکید بر توسعه صنایعی که از مزیت نسبی برخوردارند و یا اینکه به گونه ای امکانات تولیدی دارند .

3-2هدف :

تامین منابع اقتصادی کشور از طریق توسعه و تنوع در صادرات و تحصیل بیشتر درآمدهای ارزی می باشد. به عقیده چندی در کشورهای در حال توسعه صادرات محصولات صنعتی نه تنها منبع رشد اقتصاد می باشد بلکه برطرف کردن نیازهای ارزی آنها موثر است. و در صادرات اصول و مکانیسم بازار باید گرفته شود در غیر این صورت بازار های بین المللی شکست خواهند خورد.


دفتر بازار یابی صادرات

4-1 مقدمه

بازاریابی صادرات فرایند شناسایی، یا پیش بینی و بر آورد نیاز مشتری خارجی می باشد و از وظایف مدیریت تست که غالبا با انگیزه سود برای فروشنده همراه و این وظیفه با ارتباط انجام می گردد. و بر مراحل گوناگونی مشتمل می باشد و فروش صادراتی آخرین مرحله محسوب می شود.

بازاریابی صادراتی شامل اجرائیست که از طریق تحقیق در بازار تثبیت می گردد و در برگیرنده موارد زیرست: شناسایی بازار و ویژگی های آن، سود و مقدار آن، نیازهای مصرف کننده، رقابت، قوانین وارداتی، توسط فروش محصول، تبلیغات برای توسعه فروش.

4-2 مسؤولیتها

در شرکتهای صادراتی بزرگ درجه تخصصی بالاتر الزامی است و معمولآ گماردن یک

مدیر بازاریابی صادرات و یک مدیر فروش صادرات و یک مدیر حمل را ایجاب می نماید.

4-2-1مدیر صادرات:

مسئول اجرایی دفتر می باشد، و وظیفه اصلی وی بازاریابی خارجی، فروش و امور مربوط به آن می باشد و در شرکت های کوچکتر ممکنت هم بازار داخلی وهم بازار خارجی را اداره نماید.

بهتر است مدیر صادرات شخص با تجربه و تیز هوش بوده و از قدرت تصمیم گیری صمیمی و به همراه آشنایی با چندین زبان خارجی برخوردار باشد ولی باید محصولات و بازار آن محصولات را بشناسد. و باید مصمم در امر امور آوری بوده و توانایی شناخت و توسعه بازارهای جدید بخش مهمی از کار اوست .

4-2-2مدیر بازاریابی صادرات :

کنترل کلی بر امور اجرائی سازمان را برعهده دارد. معمولا زیر نظر مدیر صادرات عمل می کند و فعالیت های مدیر فروش و مدیر حمل را کنترل و هماهنگ می کند، ولی مسئول تهیه و تنظیم طرح های بازاریابی و فروش می باشد و این او را با مشاوره مدیر فروش صادرات انجام می دهد که در نهایت نیز به تاثیر رئیس صادرات خواهد رسید. استخدام کارگزاران تبلیغاتی از مسئولیت های مدیر بازاریابی صادرات می باشد.

4-2-3مدیر فروش صادرات :

تحت نظارت مدیر بازاریابی صادرات عملکرد و رابطه نزدیکی با وی دارد. شایسته است که چند زبان مسلط و مانند پرسنل خود اطلاعات کافی در مورد محصولات شرکت داشته باشد.

دفتر فروش مسئول براورد هزینه ها، تهیه نرخ ها، تنظیم قراردادهای فروش می باشد. وقتی روی قسمت توافق حاصل شد. قرار داد فروش صادرات تنظیم گردید، وظیفه تدارکات و ارسال کالا به مدیر فروش حمل واگذار می گردد که معمولا یک برنامه کار به وی را داده می شود.

خدمات پس از فروش زمینه مناسبی جهت کسب رضایت مشتری می باشد که در زمینه مهندسی و محصولات مصرفی حائز اهمیت می باشد.


4-2-4 مدیر حمل:

وظیفه این مدیر اجرای شرایط قرارداد فروش صادرات، عن تهیه  و ارسال کالا می باشد و تشکیلات آن ممکن است بر مبنای عمودی یا افقی سازمان می یابد. اما در هر حال ارتباط نزدیک با مدیر فروش صادرات، باید حفظ گردد و مدیر حمل معمولا از هر سفارش ثبت شده ای توسط یک نسخه مطلع می شود و سپس از کارخانه یا تولید کننده در زمانی که کالا در آخرین مراحل تولید می باشد، اعلامیه قطعی دریافت می دارد.


تحقیق و ارزیابی بازار صادرات :

5-1 مقدمه :

بازار صادرات به گردآوری ثبت و تحلیل منظم داده های مربوط به مشکلات بازاریابی کالا ها و خدمات اطلاق می گردد.

تحقق بازار صادرات مطالعه است از بازار خارجی خاص، جهت تشخیص نیازهای آن بازار و تایین روشهایی که بتوان کالاها را به بهترین وجه ارائه نمود محقق با محصولی معین و یا گروهی از محصولات صادر کننده مشخص می نماید کار خود را آغاز می کند و پس از آن اطلاعات را گردآوری و تفسیر نموده تا نتیجه مستدلی از آن استخراج نماید. هدف نهایی چنین نتایجی، ارائه اطلاعات، جهت بهبود بخشیدن به عملکرد بازاریابی محصولات یا خدمات موجود و همچنین تهیه اطلاعات است که بر مبنای آن بتوان بهبود محصولات و یا خدمات آینده را، در محیطی رقابت آمیز و به صورت سود آوری برای تهیه کننده و صادر کننده آن برنامه ریزی نمود.

5-2 ساختار بازار:

1- چه کسانی تامین کنندگان اصلی داخلی در بازار می باشند؟

2- کدام کشورها منبع اصلی واردات می باشند؟

3- کدام یک از شرکت های وارد کننده مهمترند؟

4- عملکرد صادراتی رقبا عمده در چه حد است؟

5- بازارهای اصلی رقبا کدامند؟

6- تغییرات و تفاوتهای جغرافیایی بازار ، کدامها هستند؟

7- تغییرات فصلی دوره ای در بازار چیست؟

8- چه عواملی به پیرایش رقابت مدیر کمک می کند؟

5-3 سهم بازار:

مهمترین نکته در بلند مدت میزان سود دهی می باشد که هر سهم از بازار را به همراه دارد.

انگیزه ورود به بازار برای بلند مدت باید میزان سود حاصله باشد، مگر اینکه عوامل تحصیلی تجاری غیر از این حکم نماید.

1- چه سهمی از بازار را شرکت می طلبد؟

2- سهم رقبای عمده بازار بر چه میزان است و آیا احتمال تغییر درآینده قابل پیش بینی می باشد؟

3- در زمان تحصیل، سهم رقبای عمده با توجه به همان موارد چه قدر است؟

4- چه عواملی سهم محصولات وارداتی را حمایت می نمایند؟

5-4 روند بازار:

روند و جهت گیری های بازار بخش مهمی از تحلیل آنرا در بر می گیرد. زیرا راه گسترش و توسعه آینده را نشان می دهد. سوالات زیر در این رابطه مطرح شده اند؟

1- اندازه بازار در مقایسه با ده یا پنج یا یک سال پیش، چه چیز را نشان می دهد؟

2- تقاضا از چند سال گذشته چه تغییری کرده است؟

3- روند قیمت ها طی چند سال اخیر چگونه بود؟

4- تغییرات بازار از چه طریق ممکنت خود را نشان دهد؟

5- چه تغییراتی در صنایع غیر مصرفی رخ می دهد که احتمالا موجب تغییر در تقاضا      می گردد .


5-5 اندازه بازار :

وسعت بازار، عامل عمده ای برای صادر کننده بالقوه است. باید هنگام انتخاب بازار محصولات به موارد زیر توجه نمود :

1-   وسعت بازار برای محصول چقدرست؟

2-   دوام بازار چقدرست؟

3-   معرف داخلی در چه حدست؟

4-   چه میزان از ارزش یا حجم بازار از منابع وارداتی تأمین گردد؟

5-   بازارهای عمده صادرات کدامند؟

تحقیق در بازار صادرات :

تحقیق در بازار صادرات عبارتست از مطالعه و بررسی یک بازار خارجی برای تعیین نیازها و روشهایی که به وسیله آن بتوان محصولات را به بهترین وجه برای آن بازار تولید نمود.

چهار جنبه اصلی در تحقیق بازار وجود دارد :

1- جنبه های اجتماعی                         2- جنبه های آماری  

 3- جنبه های روانی                            4- جنبه های اقتصادی


تبلیغات در صادرات :

6-1 مقدمه :

تبلیغات در صادرات به کلیه فعالیتهایی که توسط یک صادر کننده جهت ترغیب کلیه خریداران یا خریدارانی خاص به خرید کالا یا خدمات صادر کننده از میان محصولات یا خدمات سایر شرکتها که به صرت محلی و یا از خارج انجام می گیرد.

عوامل تعیین کننده نوع تبلیغات :

   1- فراهم بودن امکانات مالی در تبلیغات

   2- میزان رقابت

   3- نوع محصول مربوطه و قیمت خرده فروشی آن

   4- روش فروش

   5- نوع بازار

   6- هزینه تبلیغات به طور سالانه

   7- منابع قابل دسترسی در شرکت، برای برگزاری  برنامه تبلیغات و هزینه آن.

   8- آیا بازار محصول فصلی ست؟ 

   10- اندازه بازار و سهم پیش بینی شده از آن با اعمال برنامه های تبلیغاتی

   11- طبقات مختلف در بازار در منطقه جغرافیایی ، تعداد مصرف کننده، نوع خست، طرح کیفی، قیمت محصول و نوع توزیع کننده

   12- توجیه کارگزار تبلیغاتی در بازار خارجی

6-2 اصول تبلیغات :‌

یک مؤسسه بزر گ تجاری ممکنست دارای یک اداره تبلیغات متشکل از یک مدیر و احتمالاً دو معاون باشد. کار این اداره ممکنست در زمینه توسعه فروش باشد که با کاتالوگها، متون محصو و گاهی فعالیتها تبلیغاتی در جراید تجاری و عمومی و احتمالاً شرکت در بازارها و نمایشگاه های تجاری سر و کار دارد.

یکی از جنبه های مناسب در به کارگیری مؤسسه تبلیغاتی، عبارت از احتمال بدست آوردن نرخهای منطقی برای برخی خدمات، از طریق مشارکت با سایر مشتریان کارگزارست. در زمینه خدمات صادر کننده ممکنست به دو طریق نیاز تبلیغاتش را تأمین نماید . نخست آنکه در جراید تجاری و روزنامه های خارجی، مؤسسات و یا توزیع کننده گان بالقوه را بیابد و سپس تبلیغات از بازار خارجی و جلب مشتری بپردازد.

اصل عمده در تمام تبلیغات روزنامه ای و جراید آنست که باید طوری هدف گیری شود که خواننده، خریدار یا افراد قابل ترغیب به خرید محصول آن را دریافت دارند. این امر مستلزم سه عامل است :

1- تحقیق در بازار باید به تولید کننده، یک طبقه اجتماعی را که از وی انتظار دارد کالایش را به فروش برساند (مثلاً A و B و C و غیره ) نشان دهد. 2- صادر کننده باید حتی الامکان در مرحله تحقیق دریابد که کدام مجلات و نشریات توسط یک رده اجتماعی مشخص خوانده می شود تا تبلیغاتش را متناسب با آن قرار دهد. 3- متن تبلیغات باید برای یک کالا و یک طبقه اجتماعی که خریدار بالقوه آن است، مناسب باشد.

معرفی محصولات از طریق رسانه ها :

الف : تبلیغات جراید : روشی است بسیار رایج در تبلیغات، که ممکن است در برگیرنده روزنامه های محلی یا ملی، مجلات تجاری و جراید فنی باشد.

هر روزمامه یا مجله یک بازار تخصصی دارد و این باید با نحوه انتشار آن در نظر گرفته شود تا مشخص شود، آیا تبلیغات محصول، مناسب است؟

ب: تبلیغات تلویزیونی : بسیاری از محصول برای تبلیغات بصری، از طریق تلویزیون ایده آل می باشند، لیکن باید به خاطر داشت بسیاری از کشورها اجازه تبلیغات از این وسیله ی ارتباطی را نمی دهند.

ج‌: تبلیغات رادیویی: این روش برای محصولاتی که به سادگی توصیف می شوند و تأثیر بصری قوی ندارند ایده آل می باشد. و در کشورهای در حال توسعه، خصوصاً زمانی که بیسوادی بسیار معمول بوده، غالباً وسیله ارتباط خوبی محسوب می شد . و به مراتب ارزانتر از آگهی تلویزیون می باشد.


تأمین مالی صادرات :‌

7- 1مقدمه :

در حال خاصه توانایی فروش کالا به خارج،  منحصراً به کیفیت تحویل و قیمت بستگی ندارد بلکه عامل جدیدی چون توانایی مالی و اعتباری از اهمیت روز افزونی برخوردار گردیده است. دوره های اعطای اعتبار که با افزایش حاکمیت مشتریان طولانیتر می گردد. به معنی آنست که صادر کننده زمان بیشتری را در انتظار دریافت مبلغ، سپری می کند. چنین امری به طور خودگار سیر جریان نقدینگی را کاهش داده و دیر یا زود صادر کننده را وادار می سازد تا از بانک خود مساعده دریافت نماید.

اختیارات گوناگون موجود برای صادر کننده / فروشنده عبارتست از :

7-2 پرداختهای مبتنی بر حساب باز :

در این روش پرداخت، مزایای اساسی آن نصیب وارد کننده می شود  صادر کننده کمترین امنیت را داراست برای به کارگیری این روش، فروشنده باید کاملاً از معتبر بودن مشتری خود اطمینان حاصل نماید.

بازرگانی «حساب باز» ترکیباتی است که در آن فروشنده، کالا و اسناد حمل را مستقیماً برای خریدار ارسال نمود. تا وی بتواند کالا را تحویال گرفته و آن را به مشتریان خود عرضه نماید و مبلغ آن را بعداً بپردازد.

و اگر بخواهیم کالایی را بر اساس شرایط «حساب باز» بفروشیم، لازم است یک قرارداد فروش شفاف داشته باشیم که دقیقاً تاریخ پرداخت را قید نموده باشد.


7-3 چک خریدار :

این روش، پیشرفته ترین راه پرداخت به فروشنده است.

7-4  برات بانکی :

طی آن وارد کننده می تواند از بانک خود براتی به نفع صادر کننده، خریداری نموده و آن را در وجه بانک کشور صادر کننده به پول رایج یا به ارز صادر کند.

7-5 برات :

وسیله ای است قدیمی برای مطالبه مبالغ سر رسید شده از بدهکار . و می توان برات را در بازرگانی بین الملل به کار بست.

7-6 اعتبارات اسنادی و اسناد مرتبط با آن :

به عنوان ابزاری تعریف می گردد که بانک برعهده می گیرد تا ارزش کالای فروخته شده را به فروشنده بازگرداند، به شرطی که وی شرایط مندرج در اعتبار را رعایت کرده باشد. به غیر از روش «پرداخت نقدی به هنگام سفارش» رضایت بخش ترین شیوه جهت دریافت ، از طریق اعتبارات اسنادی ست.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد