تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

ورزش راگبی

بسیاری از مردم جهان راگبی را چندان نمی‌شناسند، حداکثر شناخت آن‌ها از این ورزش این است که با یک توپ بیضی شکل انجام می‌شود، بسیار خشن است و در انگلستان و کشورهایی که قبلا مستعمره انگلستان بوده‌اند، رواج دارد.  

تاکنون اسم جانی ویلکینسون، یا نام هاکا را نشنیده‌اید؟ شاید خیلی عجیب نباشد که تاکنون این نام‌ها را نشنیده باشید، اما شاید این روزها در مرور اخبار یا در لابه لای‌ برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، یا در اینترنت با این نام‌ها و نامی مشابه برخورد داشته باشید. به هر حال این روزها مسابقات جام جهانی راگبی در پاریس در حال برگزاری است و هاکا، نوعی رقص رزمی - آیینی بومیان نیوزیلند که تیم ملی نیوزیلند (معروف به یکپارچه سیاهپوشان) قبل از هر مسابقه در زمان آماده‌سازی و گرم کردن انجام می‌دهند تا حریفان خود را تحت تاثیر قرار دهند و بترسانند. جانی ویلکینسون هم بهترین بازیکن تیم ملی راگبی انگلستان مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها و مشهورترین بازیکن راگبی جهان است.

بسیاری از مردم جهان راگبی را چندان نمی‌شناسند، حداکثر شناخت آن‌ها از این ورزش این است که با یک توپ بیضی شکل انجام می‌شود، بسیار خشن است و در انگلستان و کشورهایی که قبلا مستعمره انگلستان بوده‌اند، رواج دارد.

مسابقات امسال جام جهانی راگبی با حاشیه‌های زیادی همراه شد، اسپانسرهای این مسابقات اعلام کردند که هر عکاس حق دارد از هر مسابقه حداکثر ۱۰ عکس را مخابره کند که این باعث خشم خبرگزاری‌های مطرح جهان شد و آن‌ها تصمیم به تحریم خبری مسابقات گرفتند اما در نهایت در آخرین ساعات مانده به شروع مسابقات مذاکرات نتیجه داد و انعکاس خبری مسابقات در بالاترین سطح انجام شد آمار نشان می‌دهد که محبوبیت راگبی روزافزون است. مسابقات جام جهانی تازه از سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری شده است اما انتظار می‌رود که طی شش هفته برگزاری مسابقات امسال حدود چهار میلیارد نفر به تماشای آن‌ها بنشینند و این مسابقات ۲۰۰ میلیون دلار برای برگزارکنندگان آن سود داشته باشد. البته این آمار با ارقام مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال قابل مقایسه نیست (درآمد جام‌جهانی آلمان بالغ بر ۶/۲ میلیارد دلار بود) اما به هر حال راگبی در حال کم کردن فاصلهء خود با فوتبال است. رابرت رایان مدیر مرکز مطالعات اقتصاد ورزش «ستانااسپورت» می‌گوید: «درست است که جام‌ جهانی راگبی از لحاظ میزان تماشاگر و میزان بینندهء تلویزیونی و میزان درآمد با جام جهانی فوتبال قابل مقایسه نیست اما به نظر ما این مسابقات بهترین مسابقات ورزشی سال ۲۰۰۷ است.»

مسابقات جام جهانی راگبی از حمایت مالی مناسبی برخوردار است. موسسه کارت‌های اعتباری «ویزا اینترنشنال» یکی از شش موسسه‌ای است که با پرداخت ۵/۶ میلیون دلار اسپانسر رسمی مسابقات شده است. برخی از کمپانی‌ها مثل توشیبا هم با پرداخت مبلغی حدود سه میلیون دلار اسپانسر فرعی این مسابقات شده‌اند. اگرچه آمار و ارقام مربوط به قرارداد حق پخش تلویزیونی اعلام نشده است اما اخبار غیررسمی حاکی از این است که شبکهء تلویزیون ملی فرانسه )۱(TF برای در اختیار گرفتن حق پخش مسابقات جام‌جهانی ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱مبلغ حدود ۱۰ میلیون دلار پرداخت کرده است. همچنین اعلام شده است که حق پخش مسابقات امسال در آمریکای شمالی ۵/۱میلیون دلار و در قارهء استرالیا ۵/۴میلیون دلار واگذار شده است. در آمریکا هر تماشاگر تلویزیونی می‌تواند با پرداخت ۱۰ دلار یک مسابقه از این مسابقات را از طریق شبکهء ماهواره‌ای تماشا کند.

این رقم در استرالیا ۱۲، در نیوزیلند ۱۳ و در انگلستان ۱۵ دلار است اگرچه راگبی بیش‌تر در جزیرهء بریتانیا و مستعمره‌های سابق انگلستان مقبول و محبوب است (مثل استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی) اما در سال‌های اخیر رشد محبوبیت این ورزش بسیار چشمگیر بوده و حتی در کشورهایی مثل آرژانتین، فرانسه و ایالات متحدهء آمریکا هم این ورزش طرفداران بسیاری یافته است. براساس آمار در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر آمریکایی به صورت حرفه‌ای یا آماتور راگبی بازی می‌کنند. محبوبیت راگبی در فرانسه اما شاید باورنکردنی باشد. در سال‌های اخیر رسانه‌ها بارها اخباری مربوط به سفرهای تیری برتون وزیر سابق اقتصاد این کشور و کلود بیبار و ژان رنه فورشه غول‌های اقتصادی این کشور با هواپیماهای جت اختصاصی برای تماشای مسابقات راگبی را منتشر کرده‌اند. فروش عکس‌ها و پوسترها و لباس بازیکنان راگبی در فرانسه رواج بسیاری یافته است و حتی امسال براند معروف «شانل» فرانسه یک توپ راگبی تمام چرم تزیینی در تعداد محدود تولید کرد که _هر کدام آن ۷۰۰ر۲ دلار به فروش رسید. با توجه به این که ورزش راگبی بیش‌تر در طبقات مرفه و تحصیل‌کرده کشورهای مختلف محبوبیت دارد درآمدهای کلان از این ورزش متصور است.

براساس تحقیقات موسسه «ستانااسپورت» بیش از ۷۵ درصد طرفداران راگبی در آمریکا درآمد سالانه‌ای بیش از ۷۵ هزار دلار در سال دارند و بیش از ۹۵ درصد آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند و این باعث شده که بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های تجاری به فکر تبلیغات در این ورزش و جذب طرفداران آن بیفتند. اخیرا شرکت آدیداس در تبلیغی جانی ویکلینسون و دیوید بکام را در کنار هم قرار داد، این تبلیغ که در آن ویلکینسون به بکام یاد می‌دهد که چطور ضربهء پنالتی بزند یکی از محبوب‌ترین تبلیغات تلویزیونی ارزیابی شده است. به نظر می‌رسد که مسابقات جام جهانی امسال نقطهء عطفی در تاریخ راگبی جهان خواهد بود، برخی از کارشناسان معتقدند که راگبی در آینده یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان خواهد بود و برخی حتی پا را از این هم فراتر می‌گذارند و می‌گویند که راگبی روزی ورزش اول جهان خواهد شد و از فوتبال پیشی خواهد گرفت، البته قطعا حتی اگر این اتفاق بیفتد آن روز در آیندهء نزدیک نخواهد بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
rohuollah 1390/03/12 ساعت 07:15 ق.ظ

خیلی خوب دمت گرم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد