تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

لایه ازون چیست ؟

اکثر مردم ازون را با لایه محافظ اتمسفر که ما را از پرتوهای مضر خورشید حفظ می نماید ، و یا بعنوان یک آلاینده در سطح زمین می شناسند. در واقع ازون در مه دود فتوشیمیایی ناشی از آلودگی هوا وجود دارد زیرا برخی از روند هایی که آلودگی ایجاد میکنند ، ازون هم تولید میکنند . همچنین ، تابش آفتاب برروی آلاینده های صنعتی و اتومبیلها سبب خارج شدن اتمهای اکسیژن از ملکولهای آلاینده هایی مانند

اکسیدهای نیتروژن ، اسید نیتریک ، دی اکسید سولفور و کربن مونواکساید میشود

در همین حال اتمهای آزاد اکسیژن با اکسیژن آزاد موجود در هوا ازون تشکیل میدهد . ازون فعال به نوبه خود با همان آلاینده ها مجددا ترکیب شده و آنها را با شکستن به آب ، دی اکسید کربن ، نیتروژن ، گوگرد و اکسیژن خنثی میکند . در نتیجه آلودگی زیاد منجر به غلظت های بالای ازون می شود اما ازون اختصاصا مقصر اصلی نیست . از آنجایی که غلظت ازون دارای ارتباط مستقیم با غلظت آلاینده های شیمیایی موجود در مه دود فتوشیمیایی است ، به عنوان ضریبی برای کنترل آلودگی فضای خارج از ساختمان بکار می رود . این دلیل سؤ تفاهمی است که در رابطه با ازون وجود دارد . ازونی که از طریق واکنشهای فتوشیمیایی تشکیل شده و با ترکیبات شیمیایی مه دود مخلوط شده است ، معجونی خطرناک از سموم است و نباید تنفس شود . از طرف دیگر ، تولید غلظت های پایین ازون برای استفاده به عنوان تصفیه هوا و آب فواید بسیاری را به انسانها ارائه نموده است .

ازون یکی از قوی ترین مواد گندزدا و بوبر طبیعی است که به دانش بشری شناسانده شده است . ازون ( اکسیژن فعال ) تنها بوها و مواد خطرناک را نمی پوشاند بلکه آنها را درسطح ملکولی از بین می برد . 

 

                                              

                                                                ازون
ازون (O3 ) آلوتروپ سه اتمی اکسیژن یا " اکسیژن فعال " یا " اکسیژن سه ظرفیتی " یکی از اجزای طبیعی هوایی است که ما هر روزه تنفس میکنیم .
ازون زمانی تشکیل می گردد که ملکولهای اکسیژن (O2 ) توسط پرتودهی فرابنفش خورشید ، رعد و برق و قوس الکتریکی به دواتم تفکیک می شود . اتمهای آزاد در گروه های سه اتمی ترکیب مجدد شده و ازون را پدید می آورند .

غلظت مجاز ازون
غلظت های متوسط ازون بیرون از ساختمان در یک منطقه یبن p  pm ٥./. - ٣./. میباشد. بیشترین سطوح طبیعی موجود در کنار ساحل دریاها ، جنگلها و مناطق کوهستانی ، مکانهایی که مردم برای صرف تعطیلات و رفع خستگی به آنها میروند ، یافت می شود . هوای تازه و نیرو بخش پس از یک طوفان به همراه رعد و برق بهاری بخاطر تولید طبیعی ازون می باشد. همینطور بوی خشک کن لباسشویی بهمین دلیل است

ازون چگونه عمل میکند‌؟
متاسفانه ازون در محیطهای درون ساختمان مدرن ما از بین رفته است . اما آلاینده ها به قوت خود باقی اند . ازون با سرچشمه بوها و مواد شیمیایی نامطبوع و خطرناک واکنش می دهد . منابع آلاینده های شیمیایی که حدود ٩٩ درصد آنها از ملکولهای سیر نشده تشکیل شده اند ، می توانند با ملکولهای اضافی مانند ازون واکنش دهند ( دود سیگار با بیش از ٣٦٠٠ ترکیب شیمیایی ، یک نمونه از آلایندههاست .) ملکول فعال ازون آلاینده ها را سریعا به ملکولهای پایه اولیه می شکندو در نتیجه آنها را خنثی می کند . ملکول ازون با دادن اتم اکسیژن سوم غیر مزدوج خود در روند شیمیایی ، خود به اکسیژن معمولی تبدیل میشود.

برای مثال فرمالدهید ، که در تخته سه لا ، کابینتها ، مبلمان ، دود سیگار ، پتوهای نو ، پرده های نو ، کاغذهای دیواری ، قابها و ذرات چوب یافت می شود بصورت زیر با ازون واکنش میدهد :
فرماهید + ازون > دی اکسید کربن + آب + اکسیژن                                       HCHO + 2O3> CO2 + 2O2
باکتریها ، کپکها و قارچها که تولید بوهای نامطبوع کرده و واکنشهای حساسیتی و گاهی بیماری ایجاد می کنند ، در واکنش با ازون از بین میروند. غشا یا پوسته خارجی این میکروارگانیسم ها گیرنده هایی دارند که مانند آلاینده های شیمیایی می توانند ازون را جذب کرده و منجر به نابودی آنها شود. باکتری ، کپک یا قارچ بدون غشا یا پوسته محافظ از بین می رود . ویروسها نیز توسط ازون از بین می روند .

آیا ازون ایمن و بی خطر است ؟
تقریبا مانند هر چیز دیگر ، حتی اکسیژن ، چنانچه در معرض مقادیر زیاد ازون برای مدت زمان زیادی قراربگیرید میتواند خطرناک باشد. همانطور که اشاره شد ، غلظتهای طبیعی ازون خارج از ساختمان در محیطهای پاک بین ppm  ٥./. - ٣./. متغیر است . اداره غذا و دارویی آمریکا تنفس ppm ٥./. ، ٢٤ ساعته در روز را ایمن و بی خطر می داند .این یک استاندارد محتاطانه است زیرا غلظت های طبیعی ازون اغلب به ppm  ٦٥ ./. ،یعنی ٢٥ درصد از محدوده عنوان شده توسط اداره غذا و دارو ، میرسد .

شرکت آردا فرانسه از بدو تاسیس در سال ١٩٦٦ فعالیت خود را در زمینه مسایل مربوط به محیط زیست با گرایش سفید کردن خمیر کاغذ و تصفیه فاضلاب صنایع سلولزی شروع کرد. در یکی دو دهه اخیر با اوج گرفتن مشکلات مربوط به آلودگی منابع آب و هوا از یک سو و ناکار آمد بودن روشهای رایج مبارزه با این آلودگیها از سوی دیگر توجه متخصصین این شرکت به کاربرد روشهای جدید و سازگار با محیط زیست برای جلوگیری از آلوده شدن منابع آب و هوا به انواع آلاینده ها و یا از بین بردن آلودگی منابع آلوده شده معطوف گردید . در میان روشهای جدید کاربرد پرتو فرابنفش  و ازون که هر دو به طور طبیعی وظیفه پالایش محیط را بر عهده دارند سرلوحه فعالیت اصلی شرکت قرار گرفت . شرکت آردا فرانسه از بدو تاسیس در سال ١٩٦٦ فعالیت خود را در زمینه مسایل مربوط به محیط زیست با گرایش سفید کردن خمیر کاغذ و تصفیه فاضلاب صنایع سلولزی شروع کرد. در یکی دو دهه اخیر با اوج گرفتن مشکلات مربوط به آلودگی منابع آب و هوا از یک سو و ناکار آمد بودن روشهای رایج مبارزه با این آلودگیها از سوی دیگر توجه متخصصین این شرکت به کاربرد روشهای جدید و سازگار با محیط زیست برای جلوگیری از آلوده شدن منابع آب و هوا به انواع آلاینده ها و یا از بین بردن آلودگی منابع آلوده شده معطوف گردید . در میان روشهای جدید کاربرد پرتو فرابنفش  وازون که هر دو به طور طبیعی وظیفه پالایش محیط را بر عهده دارند سرلوحه فعالیت اصلی شرکت قرار گرفت .

متخصصین شرکت شکوفان توسعه با الهام گرفتن از روش طبیعی گندزدایی در طبیعت ، یعنی نور خورشید برای اولین بار در ایران به فکر پیاده کردن سیستمهای گندزدایی به روش پرتو دهی فرابنفش و گاز ازون با استفاده از امکانات داخلی افتادند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1390/03/31 ساعت 02:48 ب.ظ

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد