X
تبلیغات
رایتل
 
تحقیق مقاله مطلب
در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا
صفحه نخست               نسخه موبایل               عناوین مطالب وبلاگ              تماس با من
روی خواننده ی مورد علاقتون کلیک کنید:

 نقش آب در سلامت انسان

مقدمه

این تفکر که اغلب مردم جهان به اندازه کافی آب نمی‌نوشند به گمان نزدیک به واقعیت است. بدن انسان نیازمند دریافت آب به میزان کافی و به صورت منظم است و این تصور که، هنگامی که احساس تشنگی می‌کنید، می‌بایست آب بنوشید به طور حتم اشتباه است. میزان مصرف شما روزانه حداقل 8 لیوان آب است. و در موقعیت‌های خاص ازقبیل هوای گرم، فعالیت بدنی شدید، مصرف غذاهای سرخ شده و تعرق بیش از حد، نیاز بدن شما افزایش می‌یابد.
یکی از کتابهایی که در این زمینه توصیه اکید به خواندنش می‌شود کتابی باعنوان «بدن شما طالب آب فراوان است
شما بیمار نیستید بلکه تشنه هستید» اثر دکتر فریدون باتمان قلیچ است. مقاله ذیل که اخیرا نیز منتشر شده خلاصه‌ای است از نظرات موجود در این کتاب.
آب از مواد اصلی و حیاتی برای زندگی ما است و ما به میزان زیادی به آن نیاز داریم، با این حال انسانها ترجیح می‌دهند که به جای خریدن یک بطری آب سالم، هزینه زیادی برای خریدن نوشابه‌های غیرالکلی صرف کنند.
شما باید بدانید وقتی یک بطری نوشابه غیرالکلی تهیه می‌کنید، هزینه پرداختی شما بابت مواد شیمیایی مصرف شده در تهیه نوشابه به رنگ اسانس‌های طعم دهنده بوده است. بدن انسان در طول روز به طور متوسط حدود 4/2 لیتر (10 فنجان) از آب خود را در اثر مواردی چون تعرق، دفع آب از طریق مجاری ادراری و فرایند هضم غذا و حتی تنفس (بازدم) از دست می‌دهد، که برای جبران کردن این میزان از مایع حیاتی، شما نیازمند نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب بدون درنظر گرفتن شرایط جوی هوا خواهید بود.


دقت داشته باشید که نوشیدنی‌هایی که شامل کافئین باشند (قهوه، نسکافه و...) در شمار مصارف بالا به حساب نمی‌آیند و مصرف آنها علاوه بر افزایش دفع اوره از بدن، باعث خشکی و از دست دادن رطوبت در بدن خواهد شد. 


خوشبختانه در این بین خوردن غذا نقش به سزایی در تامین بخشی از منابع آب بدن دارد به طور مثال یک تکه نان دارای 38 درصد آب و یا یک قطعه سیب‌زمینی متوسط پخته شده (با پوست) دارای 70 درصد آب است. به طور متوسط در یک رژیم روزانه مصرف غذایی، حدود 3 تا 4 فنجان از آب بدن تامین می‌شود.
به طور کلی این طرز تفکر در بین عموم پذیرفته شده است که آب به عنوان مایعی برای تنظیم حرارت بدن انسان، و عامل دفع سموم و مواد زائد بدن و مرطوب کننده و مقاوم کننده بدن در برابر جراحات است.
گر چه کتاب مذکور در مورد فواید آب پا را فراتر نهاده و بر این عقیده است که دلیل اصلی عمده بیماریها از انژین گرفته تا آسم کمبود آب بدن است.
احساس نیاز بدن انسان به آب از زمان تشکیل جنین در بدن مادر آغاز شده به طوری که احساس تشنگی در زمان بارداری هم به مادر و هم به جنین منتقل می‌شود.
طبق نظریات دکتر باتمان قلیچ بیماری آلزایمی در نتیجه خشکی سلولهای مغزی به وجود می‌آید و در منطقه‌ای که این خشکی در مغز به وجود می‌آید بسیاری از فعالیت‌های سلولهای مغزی کند شده و به مرور باعث ازبین رفتن سلولها می‌شوند.
وجود آب به میزان کافی نه تنها شما را قادر خواهد ساخت که فکر فعال و پویایی داشته باشید بلکه در چابکی و طراوت ذهن شما نیز موثر خواهد بود. طبق همین نظریه برای درمان بیماری تورم عضلانی و ورم مفاصل هیچ درمانی بهتر از آب نیست.
همانطور که می‌دانید در حالت طبیعی سطوح غضروف‌های استخوان در محل اتصال به هم حاوی میزانی مشخص آب هستند که خشکی آب، دلیل عمده از دست دادن روان بودن حرکت استخوان‌ها در محل اتصال می‌شود که در نتیجه آن تورم مفاصل استخوانی به وجود می‌آید.
75 درصد وزن آب بدن (در قسمت بالا تنه) توسط حجم آب ذخیره شده در ستون فقرات شما تامین می‌شود که وجود آب کافی مانع از به وجود آمدن دردهای موضعی در این قسمت از بدن می‌شود.همچنین طبق نظریات مندرج در این کتاب، بیماریهایی نظیر میگرن نیز توسط یک برنامه منظم آب درمانی قابل درمان خواهد بود.
افزایش کسری آب در بدن عامل اصلی به وجود آمدن فشار خون در بدن می‌شود به همین دلیل دفاع بدن شما با کم آبی مزمن کاهش می‌یابد (این کسری آب در حجم خون شما به 8 درصد می‌رسد) و در اثر افزایش فشار خون بسیاری از مویرگ‌ها دچار پارگی می‌شوند. بنابراین قدم اصلی در برطرف شدن فشار خون بالا، افزایش مصرف آب توسط شما برای جبران کاهش 8 درصد آب موجود در خون است.
بالا بودن سطح کلسترول خون شما نیز از کمبود آب در بدن ناشی می‌شود و به همین نسبت تولید کلسترول خون به میزان طبیعی در غشاء اصلی عاملی است برای جلوگیری از مشکل آب.
اگر شما قبل از میل کردن غذا به میزان کافی آب نخورید عمل هضم غذا در معده شما فرایند طولانی‌تری را طی خواهد کرد و وجود آب در معده شما و ادغام آن با غذایی که پس از آن میل می‌کنید باعث تفکیک پروتئین‌ها از مواد تشکیل‌دهنده غذا خواهد شد و این خود عاملی است برای تجزیه بهتر پروتئین‌ها به اسید آمینه.همچنین وجود آب کافی در روده‌ها برای فرآیند جذب مواد اصلی و تشکیل‌دهنده غذا و ارسال آن به کبد بسیار ضروری است.
مولف در این کتاب همچنین خوانندگان را به مصرف یک لیوان آب در زمانی حدود یک ساعت و نیم قبل از میل کردن صبحانه و ناهار و شام توصیه می‌کند. و مشابه همین عمل در زمانی حدود دو ساعت و نیم بعد از صرف وعده‌های غذایی مورد تاکید است و این حداقل میزان آبی است که بدن شما به آن نیاز مبرم دارد.
همچنین نوشیدن 2 لیوان آب قبل از خواب شما را در داشتن خوابی آرام کمک می‌کند.بر طبق تجربه‌های مولف، نوشیدن آب قبل از خواب و گذاشتن یک بلور نمک در روی زبان خود به شما در داشتن خواب آرام در زمانی کوتاهتر از چند دقیقه موثر است.تئوری‌های دکتر باتمان قلیچ قابل بحث هستند.



1389/09/26 :: 12:07 ب.ظ